Ładny sklep

Jest jeden rodzaj sklepów którego wygląd zupełnie różni się od wszystkich innych.  Jest to sklep z biżuterią srebrną. Wchodząc do takiego sklepu wszystkie produkty mamy za szybą , oczywiście jest to związane z ich ceną, ponieważ są one dość drogie, a dodatkowo drobne, dlatego też łatwo byłoby je ukraść. Jednak poza szybami są jeszcze inne różnice, które sklep z biżuterią odróżnia od pozostałych sklepów. Cały wystrój takiego sklepu jest bardzo elegancki. Jest w nim czysto , półki są powycierane i wszystko się błyszczy.

Wyobraźmy sobie teraz , że w takim sklepie sprzedajemy artykuły spożywcze. Albo na odwrót . Wyobraźmy sobie, że w typowym sklepie spożywczym , sprzedajemy biżuterię srebrną damską. Dodając nawet szyby zabezpieczające mimo wszystko wyglądałoby to groteskowo. Biżuteria jest pewnego rodzaju towarem ekskluzywnym, dodatkowo jest droga , dlatego też musi być wyeksponowana w odpowiedni sposób.

Ekspozycja biżuterii jest pewnym chwytem marketingowym, który ma pomóc w sprzedaży produktów. Dlatego też każdy sklep z biżuterią wygląda tak pięknie, że kupując coś w nim, mamy wrażenie, że jest to piękniejsze niż w rzeczywistości. Jak również mamy wrażenie, że przedmiot który kupiliśmy jest bardziej ekskluzywny niż w rzeczywistości. Jest to o tyle ważne, że biżuteria jest stosunkowo droga. Zatem łatwiej nam zdecydować się na drogi zakup, gdy wydaje nam się, że kupujemy coś rzeczywiście ekskluzywnego, nie tylko drogiego. Wyobraźmy sobie, że przenieśli byśmy sklep spożywczy , do sklepu w którym wcześniej był sklep z biżuterią a którego wystrój pozostał niezmieniony.

Spróbujmy sobie wyobrazić , jak na półkach za szybą leży chleb , mleko , woda , cukier czy wszystkie inne produkty spożywcze. Wchodząc do takiego sklepu, pierwszą naszą myślą byłoby to , że wszystko musi być tutaj drogie. W rzeczywistości wcale nie musiało by tak być , jednak wystrój tego miejsca wskazywałby , na wysoką cenę produktów które oferuje. Gdybyśmy jednak do sklepu spożywczego przenieśli drogą biżuterię , wchodząc do takiego sklepu wydawałoby nam się, że biżuteria jest tania, i mało warta. Człowiek nie pomyślałby , że w takim miejscu sprzedaje się drogą i ekskluzywną biżuterię. Dlatego też każdy dobry sklep z biżuterią oraz wszystkie sklepy z ekskluzywnymi produktami , muszą szczególnie uważać na zewnętrzny i wewnętrzny wystrój swojego sklepu.

Oczywiście mówiąc sklep z biżuterią nie mam na myśli każdego takiego sklepu, ponieważ istnieją również sklepy z tanią biżuterią, które wyglądają jak zwykłe sklepy z odzieżą. Pokazuje to zatem , ciekawą zależność , że w zależności od cen oferowanych produktów, zmianie ulega wystrój sklepu. Musi być on dopasowany do ceny oferowanych produktów , aby klient wchodząc do takiego sklepu miał przekonanie, z produktami o jakich cenach może się tam spotkać. Pokazuje to również , że skoro chcemy kupować drogie rzeczy , to chcemy to robić w dobrych warunkach. Pokazuje to również, jak ważne jest opakowanie danego produktu i jaki ma ogromny wpływ na jego sprzedaż. Podobnie jak to jest w salonach samochodowych czy sklepach oferujących inne ekskluzywne przedmioty , tak samo każdy sklep z biżuterią wygląda bardzo elegancko i bogato. Pracownicy są tam ubrani w eleganckie garnitury, dodatkowo sprawiających wrażenie , że są bardziej kompetentni i przygotowani do swojej pracy , choć w rzeczywistości nie musi tak być. Jest to kolejny chwyt marketingowy. Gdy widzimy pracownika ubranego w garnitur , wydaje nam się od razu, że jest on bardziej kompetentny i lepiej przygotowany do swojej pracy. Gdyby jednak zwykły sklep spożywczy  prezentowałby się tak, jak prezentuje się na sklep z biżuterią , wydawałoby on się drogi. Oczywiście są takie sklepy , które starają się tak prezentować w taki sposób i rzeczywiście ceny są w nich wyższe. Zatem prezentacja i wystrój sklepu podnosi cenę tego samego produktu , którego w sklepie z gorszym wystrojem szukać byśmy mogli w znacznie niższej cenie.

Zatem ważne jest , aby dopasować odpowiedni wybór wystrój do produktu który oferujemy , ponieważ pierwsze wrażenie wizualne może sprawić, że klient albo zainteresuje się naszym sklepem , albo się do niego zniechęci. Również po wystroju zewnętrznym , klient może wyrobić sobie opinię o  sklepie, czy jest drogi czy nie. Jest to zatem bardzo istotne w marketingu, aby prezentacja produktu , nie odbiegała znacząco od jego ceny. Oczywiście sporo tanich produktów , stara się prezentować jak ekskluzywne. Jednak sklep z biżuterią nie sprzedaje takich produktów , dlatego też musi być przygotowany do sprzedaży produktów drogich i ekskluzywnych. W związku z czym bardzo ważny jest jego wygląd , wygląd jego pracowników , i całość kompozycji, jak się prezentuje. Szyby za którymi znajdują się produkty , nawet nie znajdują się tam ze względów bezpieczeństwa , ale również dlatego aby prezentacja była po prostu ładniejsza. Również jest to o tyle potrzebne , że jeśli za interesujemy się jakimś produktem , aby dokładnie go obejrzeć musisz podejść do nas sprzedawca. Może on podając nam ten produktu, zachęcić nas jednocześnie do jego kupna.