Najlepsza witamina D w kroplach

Najlepsza witamina D w kroplach

W Polsce 9 na 10 osób powinno suplementować witaminę D. Jej niedobory wynikają ze zbyt małej ekspozycji organizmu na działanie promieni słonecznych (zwłaszcza w miesiącach od października do kwietnia, kiedy słonecznych dni w naszym kraju jest bardzo mało) oraz z nieprawidłowej diety. Potoczne określenie „witamina D” odnosi się tak naprawdę do dwóch rodzajów związków: witaminy D2 (ergokarcyfeloru), która występuje w roślinach i grzybach oraz witaminy D3 (cholekalcyferolu), która jest produkowana w organizmach zwierząt pod wpływem działania promieni UVB.

Dlaczego suplementacja witaminy D3 jest ważna?

Witamina D odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie:

  •  układu ruchowego – wzmacnia kości i zęby, a także wspomaga pracę mięśni. Pomaga zmniejszyć ryzyko występowania krzywicy kręgosłupa, próchnicy zębów i osteoporozy. Utrzymania prawidłowego poziomu witaminy D3 jest ważne w każdym wieku. Dla dzieci odpowiedni poziom tej witaminy odpowiada za wytworzenie się mocnych kości i zębów. Zauważono, że zdolność wytwarzania jej przez organizm człowieka spada wraz z wiekiem. Osoby starsze powinny przyjmować większą dawkę omawianego związku –  między 65 a 75 rokiem życia wynosi ona 800 – 2000 j.m./ dzień, po 75 roku życia dzienne zalecane spożycie wynosi aż 2000 – 4000 j. m. Zwiększone zapotrzebowanie na D3 witaminę mają osoby otyłe, które powinny przyjmować jej  4000 – 8000 j.m. / dzień.
  • układu odpornościowego – działa antynowotworowo, przeciwbakteryjnie, stymuluje organizm do walki z mikrobami.
  • układu krążenia – wpływa na pracę mięśnia sercowego, poprawia metabolizm przyczyniając się do zachowania szczupłej sylwetki, zapobiega powstawaniu cukrzycy typu II.
  • układu nerwowego – niedobory witaminy D powodują zaburzenia snu.

Kiedy należy suplementować witaminę D?

W Polsce szansa na przyswojenie naturalnej witaminy D3 ze słońca istnieje w okrasie od maja do września. W tym czasie powinniśmy odsłaniać skórę na ekspozycję słoneczną około 15 minut dziennie, najlepiej w godzinach od 10 do 15. Długość wystawiania się na działanie promieni słonecznych jest zależna od karnacji skóry: osoby o jasnej karnacji już po 10 minutach uzyskają odpowiedni poziom witaminy D, gdy zaś osoby o ciemnej karnacji potrzebują około 25 minut. Stwierdza się, że dzięki promieniom UVB powstaje w naszym organizmie od 80 do 100 % witaminy D3. Około 20 % tej witaminy możemy dostarczyć dzięki odpowiedniej diecie (mięso czerwono i drobiowe, ryby, jaja, oleje).

Prawie każdy w Polsce powinien suplementować witaminę D3 w okresie jesienno-zimowym, a osoby starsze przez cały rok. Jeżeli chcemy się upewnić, czy mamy niedobory omawianego związku to możemy wykonać badanie poziomy witaminy D3 (ściślej mówiąc badanie metabolitu wątrobowego 25(OH)D w surowicy krwi). Warto wyniki badania skonsultować z lekarzem, który pomoże dobrać odpowiednią dawkę suplementu. Jeżeli zauważamy u siebie takie objawy jak: bóle kostno-mięśniowe, choroby przyzębia, częste biegunki, brak apetytu, bezsenność, zaburzenia widzenia, pieczenie w jamie ustnej i gardle, nadmierna potliwość, to mogą być one znakiem nieprawidłowej ilości witaminy D3. Wskazaniem do suplementacji witaminy D są  niektóre choroby  (np. niedoczynność przytarczyc, gruźlica, przewlekła niewydolność wątroby lub nerek, zespół upośledzonego trawienia, otyłość, choroby nowotworowe, nawracające infekcje dróg oddechowych) lub przedłużone stosowanie niektórych lekarstw (np. glikokortykosteroidów, ketokonazolu, leków przeciwpadaczkowych i przeciwretrowirusowych).

Jaką witaminę D3 wybrać?

Na aptecznych półkach możemy dostać wiele produktów – są to zarówno leki jak i suplementy diety – zawierających witaminę D3. Mogą one występować w formie tabletek, proszku, spray’u, żelków, kropli lub płynu. Jednym z najlepszych proponowanych produktów są krople witaminy D. Ich przewaga polega na ich uniwersalności – są one dobre dla małych dzieci oraz dla osób dorosłych, które nie lubią łykać tabletek. Dzięki kroplom możemy w precyzyjny i łatwy sposób odmierzyć potrzebną dawkę zalecanej witaminy. Dodatkowo witamina D w kroplach nie wymaga żadnych dodatkowych akcesoriów – w przypadku tabletek potrzebujemy zwykle wody do popicia zaś do witaminy w płynie potrzebna jest pipetka i zwykle dodatkowy napój, do którego dodamy odmierzony płyn, podobnie musimy postąpić z witaminą w proszku. Spraye i żelki to produkty dedykowane dzieciom.

Najlepsza witamina D w kroplachZdecydowaną przewagę nad innymi suplementami witaminy D, ma jej wersja liposomalna. Liposomy to substancje powstające w wyniku połączenia lecytyny z wodą, ich zadanie polega na zwiększeniu przyswajalności preparatu witaminowego poprzez przenikanie do krwi i przez ściany komórkowe. Wyższa przyswajalność witaminy D3 pozwala na szybsze i bardziej widoczne efekty w funkcjonowaniu organizmu.
Najlepszą witaminę D3  pozyskuje się poprzez wyizolowanie jej z lanoliny, czyli wosku pokrywającego wełnę owczą. Przyswajalność pozyskanej w ten sposób witaminy D jest o 70% wyższa niż związków wytwarzanych w inny sposób. Oczyszczona lanolina pozwala na pobudzenie procesu wytwarzania witaminy D w organizmie człowieka pod wpływem promieni ultrafioletowych, czyli podobnie jak podczas promieniowania UVB.

Na rynku jest dostępna także witamina D3 odpowiednia dla wegan. Niedobór tej witaminy jest częstą przypadłością osób pozostających na diecie bezmięsnej. Odkryto jednak porosty, z których pozyskuje się w sposób naturalny witaminę D. Wegańskie krople zawierające witaminę D3 wykazują się dużą przyswajalnością przez organizm ludzki. Preparaty z tą witaminą są dostępne w formie kropli, kapsułek i spray’u.

Szczególnie polecanymi kroplami witaminy D3 są 'Vigantol' (kiedyś był to lek przepisywany przez lekarza, obecnie dostępny bez recepty), 'Bioaron D', 'APO D3 krople', 'Ibuvit D 600′, 'Witamina D3 z lanoliny 2000IU w kroplach Visanto' lub 'Witamina D3 z lanoliny 2000IU Medverita, a dla wegan 'Vitamin D3′ Myvegan.