Czym powinna się cechować dobrze zaprojektowana wyspa handlowa?

Handel jest branżą, w której działa ponad połowa przedsiębiorców. Niektórzy zajmują się sprzedażą produkowanych przez samych siebie produktów, inni z kolei celują bardziej w sprzedaż artykułów innych producentów czy też sprowadzaniem takowych z innych krajów, by sprzedać je z zyskiem. Jeszcze inny z kolei kupują dane przedmioty (na przykład gry wideo) od innych z zamiarem ich późniejszej odsprzedaży. Niezależnie od tego, do której z tych grup ludzi należymy, zawsze będziemy starali się znaleźć takie miejsce do świadczenia naszych usług, które będzie jak najbardziej atrakcyjne i przyciągające nowych klientów. Doskonałym miejscem tego typu są galerie handlowe i wyspy handlowe, które możemy zakładać w ich obrębie. Kiedy się sprawdzą, czy powinniśmy w nie inwestować i jak powinna wyglądać dobrze zaprojektowana wyspa? 

Wyspy handlowe – czym tak naprawdę są i kiedy się sprawdzą?

Wyspy handlowe stanowią alternatywę dla standardowych sklepów widocznych w galeriach handlowych. Jeżeli ktokolwiek z nas był już kiedyś w galerii doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że handel tam jest prowadzony nie tylko w sklepach, do których wchodzimy, ale i lokalach ulokowanych na środku korytarza – to właśnie je nazywamy potocznie wyspami handlowymiZ punktu widzenia sprzedawcy wyspy handlowe w galeriach sprawdzą się wyłącznie wtedy, gdy oferowany na nich produkt (albo wiele produktów) wpisuje się w gusta przeciętnej osoby odwiedzającej tego typu miejsce, a zarazem ma potencjał do bycia obiektem tak zwanych „spontanicznych zakupów”, a zatem takich, o których decyzja podejmowana jest w dosłownie chwilę, a które wcześniej po prostu nie były planowane. Bardzo dobrze byłoby, gdyby wyspa handlowa oferowała konkretne produkty o tej samej tematyce, dotyczące tego samego obszaru życia. Stawiając na rozrywkę lepiej byłoby, gdybyśmy nie wchodzili na przykład w sprzęt gospodarstwa domowego. Wyspy handlowe w naszym przypadku sprawdzą się przede wszystkim wtedy, gdy poruszana przez nie tematyka nie posiada bezpośredniej konkurencji w danej galerii. Podążając więc za przykładem wyspy z grami, zadbajmy o to, żeby w galerii, na której usługi się decydujemy nie było jeszcze innej wyspy oferujące te właśnie gry. Ludzie nie utożsamiają się z wyspami tak bardzo, jak ze standardowymi sklepami stacjonarnymi – dlatego też im mniej powiązanej tematycznie z nami konkurencji, tym więcej klientów przyciągniemy do siebie i tym więcej pieniędzy zarobimy właśnie na naszych artykułach.

Zobacz także:

 

Cechy dobrze zaprojektowanej wyspy handlowej

Aby wyspa handlowa funkcjonowała prawidłowo i przynosiła nam oczekiwany przez nas zysk musimy zadbać o jej odpowiedni projekt i właściwe (jak najbardziej solidne) wykonanie. Choć ten pierwszy często narzucany jest przez samą galerię (ta stara się utrzymać tę samą stylistykę każdej z wysp), a drugi zadba już wykonawca. Celem dobrze zaprojektowanej wyspy jest:

  • dobra ekspozycja produktów – najlepiej jest, aby każdy produkt został zaprojektowany w sposób atrakcyjny, ale jednocześnie taki zachęcający do rozmowy ze sprzedawcą (można więc ukryć pewne jego specyfikacje). Jeżeli klient zostanie poniekąd zmuszony do rozmowy, będzie już w rękach sprzedawcy;
  • możliwość zapoznania się z pełną ofertą jednym rzutem oka – ważne, aby na ekspozycji wyspy znalazło się miejsce dla szerokiego asortymentu produktów oferowanych przez naszą firmę – im więcej ich jest, tym większa szansa na to, że ktoś zainteresuje się konkretnym z nich – a to będzie plusem dla naszej sprzedaży;
  • nieinwazyjność – sprzedawca powinien być w taki sposób ukryty, aby nie narzucać klientowi konieczności natychmiastowej rozmowy z nim – ludzie tego nie lubią; jednocześnie lada powinna zostać umiejscowiona w takim miejscu, by każdy miał do niej łatwy dostęp;
  • atrakcyjny i rzucający się w oczy design – ludzie są wzrokowcami, dlatego warto zadbać o to, aby wyspa po prostu była atrakcyjna i rzucała się w oczy – niezależnie od tego, co do tego rzucania się w oczy doprowadzi; może to być chociażby neon z logo naszej firmy umiejscowiony w odpowiednim miejscu, albo też nietypowy kształt, odbiegający wyglądem od bardzo standardowego prostokąta czy kwadratu;
  • dobre oświetlenie – dobre oświetlenie całej wyspy to absolutna podstawa – ważne, aby każdy produkty był doskonale widoczny, ale i żeby sama wyspa rzucała się w oczy już z daleka; jeżeli to możliwe, nie stawiajmy na standardowe białe LEDy, zamiast tego inwestując w światełka najbliższe kolorystyce na przykład naszej strony internetowej lub też koloru dominującego w naszym logo.

Podsumowanie

Wyspy handlowe stanowią coraz częstszy wybór mniejszych i średnich firm zajmujących się handlem określonym rodzajem produktów, a chcących pojawić się w galerii i zaoferować je tamtejszym odbiorcom. Są czymś, co za stosunkowo niewielką cenę pozwala na rozpoczęcie handlu w miejscu, które posiada już swoją bazę klientów, a w którym tak naprawdę nie musimy się reklamować. Aby jednak działały zgodnie z założeniem, powinny być dobrze zaprojektowane i jak najbardziej atrakcyjne z perspektywy klienta.